Home Is Where You're Happy
/ Haus Mödrath

Das Haus Mödrath hat eine lange Geschichte. Es war nacheinander Herrenhaus, Wöchnerinnen-, Kinder- und Flüchtlingsheim, Nazi-Ausbildungsstätte und Sitz einer Familie mit 15 Kindern. Heute gehört es einem Kunstsammler, der hier zu Ausstellungen einlädt aber anonym bleiben will. Doch was, wenn das Haus seine Geister wieder aufleben lässt? Wenn Kunst darin plötzlich aussieht wie eine Ansammlung von merkwürdigen Möbeln, Bildern und Dingen, die von dem erzählen, was hier vorgefallen ist – und die den Hausherrn in seiner Abwesenheit umkreisen? 

 

Die Werke der teilnehmenden Künstler*innen verweisen direkt oder indirekt auf die Themen Häuslichkeit und Wohnen oder auf das Leben mit der Familie mit all ihren fröhlichen wie problematischen Implikationen. Der Ausstellungstitel Home Is Where You’re Happy ist einem Song von Charles Manson entlehnt, dessen „Home“ in der Kindheit alles andere als „happy“ war und der schließlich seine eigene mörderische „Family“ gründete. In vielfältigen Dialogen miteinander verknüpft, werden die Werke gewissermaßen zu Stellvertretern psychodynamischer Prozesse, Fantasien und Erinnerungen, die in einem Haus voller Gespenster ihr Unwesen treiben. 

 

 

Haus Mödrath has a long and eventful history, functioning first as a stately home, then successively as a maternity home, a children's and a refugee shelter, a Nazi training center, and the home of a family with 15 children. Today, it belongs to an art collector who has opened up the space to exhibitions but wishes to remain otherwise anonymous. But what if the house itself cannot help but revive its resident ghosts? What if any art displayed inside cannot help but appear like an accumulation of strange furniture, paintings, and objects that reveals something about what happened here – encircling the landlord in his or her absence?

 

The work of the participating artists all directly or indirectly addresses the themes of home, domesticity, and family life, with all its happy (and tricky) implications. And the exhibition’s title, Home Is Where You're Happy, is borrowed from a song written by Charles Manson, whose childhood home was anything but happy, and who eventually founded his own murderous "Family." Thematically linked through an array of dialogues, the artworks become representatives of all the psychodynamic processes, fantasies, and memories still haunting Haus Mödrath.

 

Mit/ With: 522 Hereke, Caroline Achaintre, Ed Atkins, Angélique Aubrit und Ludovic Beillard, b+ (Arno Brandlhuber, Olaf Grawert, Jonas Janke, Roberta Jurčić, Jolene Lee), Barkow Leibinger, Hans Bellmer, Michael Beutler, Alexandra Bircken, Leda Bourgogne, Marc Camille Chaimowicz, Sam Chermayeff, Giuseppe Desiato, Thea Djordjadze, Nathalie Djurberg, Jean-Pascal Flavien, Aneta Grzeszykowska, Constanze Haas, Tony Hope, Cameron Jamie, Takuro Kuwata, Kris Lemsalu, Susan Philipsz, Mary-Audrey Ramirez, Jessi Reaves, Bojan Šarčević, Yehudit Sasportas, Bruno Schleinstein, Gregor Schneider, Anna Uddenberg, Kaari Upson, Andro Wekua, Nicole Wermers

CAMERON JAMIE, Front Lawn Funerals and Cemeteries, 1984-2014 [Courtesy Cameron Jamie und Gladstone Gallery]
All images: Haus Mödrath 2023/2024, exhibition: Home Is Where You’re Happy, photos: Simon Vogel, Köln

All images: Haus Mödrath 2023/2024, exhibition: Home Is Where You’re Happy, photos: Simon Vogel, Köln